Učitava se... |
U dalekim, 50-tim godinama prošlog vijeka, na pozornicama ex-YU pjevali su pjevači, koji su gajili jedan ukočeni stil pjevanja. Muškarci su oblačili tamna odijela, a žene su pretežno nosile duge i tamne haljine. Prilikom pjevanja ti pjevači i pjevačice jedva da su se micali i osim ponekog pokreta rukom nije bilo drugog pomicanja tijela.
Možete misliti kako je to bilo neobično, kada se krajem daleke, 1956. godine, pojavio jedan kvartet s 4 pjevača koji su njegovali jedan potpuno drugi način ponašanja na pozornici. Oni su pjevali, plesali, govorili i što je najvažnije, bili su ležerni na pozornici. Budući da sam u to doba mogao gledati talijanski televizijski program, meni taj stil pjevanja nije bio nepoznat i mogu reći da mi se je veoma sviđao. U to doba (početkom 60-tih godina) RAI (Radio televizija Italije) je svake subote emitirao jedan muzički program pod imenom "Canconisma". Mogu reći da sam u to doba nestrpljivo očekivao subotnju večer da pogledam novu epizodu "Canconisime". Glavna zvijezda i voditelj tih emisija bila je Catarina Valente. Ona je pjevala, zatim bi obučena u uski triko otplesala poneki ples, a kratko poslije toga ona bi vodila intervju s nekim gostom njene emisije. Taj način pjevanja i kretanja na pozornici bio je potpuna suprotnost ukočensti koja je vladala na našim pozornicama. Može se reći da je takav način rada od pjevača zahtijevao mnogo više, jer on je morao pjevati, plesati, govoriti i morao znati ispričati vic u pravo vrijeme, tako da se publika vicu i nasmije. Već naprijed spomenuti kvartet pod imenom Kvartet 4M krenuo je tim težim putem i time je njihov uspjeh bio programiran.
Osnivači "Kvarteta 4M" bili su Ivica Krajač i Miro Ungar, inicijator te ideje. "Kvartet 4M" osnovan je 1956. godine i pjevači u kvartetu su bili: Ivica Krajač po nadimku - Mali, Branko Marušić - Medo, Željko Ružić - Muki i Miro Ungar. U svim njihovim imenima ili nadimcima je bilo prisutno slovo "M" i time i znate zašto su oni uzeli ime "Kvartet 4M". Svi ti mladići su bili prijatelji Ivice Krajaca, još iz gimanazijskih dana ili sa sportskih terena i svi su dijelili isti interes - za "zabavnu glazbu". Poslije osnivanja, krajem 1956. godine, "Kvartet 4M" pobjeđuje na natjecanju amatera pjevača u Zagrebačkom Varijeteu i i već kratko poslije toga zaradili su svoj prvi honorar s profesionalnim angažmanom.
Na jednomjesečnu turneju u Bugarsku, "Kvartet 4M" išao je u ljeto 1957. godine. Njihov prvi diskografski uspjeh na tržištu ploča ex-YU, s pjesmom "Na našoj obali", došao je je već 1958. godine. Tim uspjehom je počela prava profesionalna karijera "Kvarteta 4M". U veljači 1959. godine otišli su na dvogodišnju turneju po Europi, te su na ex YU televiziji počeli nastupati od veljače 1961. Međtim, prvi TV nastup imali su još 1957. godine. Već početkom 60-tih godina, oni su bili redovni gosti u muzičkim programima na televiziji ex-YU i time je njihova popularnost veoma porasla. U isto vrijeme postojao je "Kvartet Melos". U tom kvartetu pjevao je poznati pjevač Arsen Dedić. Oba kvarteta su često nastupala u istoj TV emisiji i uživo su se borili za naklonost publike. Na žalost, "Kvartet Melos" je poslije kratkog vremana nestao sa muzičke scene, a Arsen Dedić je nastavio svoj put solo pjevača.
Za razliku od "Kvarteta Melos", "Kvartet 4M" je nastavio svoj zajednički put i već 1962. godine došle su prve turneje van granica ex-YU, koje su bile umjetnički i financijski veoma uspješne. U to doba ih je podupirao klavirist i aranžer Branko Bulić, čije se ime često vidi na gramofonskim pločama tog vremena. Na domaćem terenu "Kvartet 4M" imao je na festivalima više uspjeha i to na: Zagreb (1962, 1963), Opatija (1962, 1968) i Split (1964).
Miro Ungar je 1968. godine odlučio krenuti putem solo pjevača i na njegovo mjesto došao je Saša Sablić - Medicus koji je ostao u kvartetu do prestanka njegovog rada, daleke 1974. godine. Već godinu dana kasnije, 1969. godine, "Kvartet 4M" je dobio priliku da se predstavi cijeloj Europi - na takmičenju za Pjesmu Eurovizije . S pjesmom "Pozdrav svijetu", oni su te, 1969. godine, osvojili 13. mjesto, što je bilo ispod očekivanja. U Italiji su snimili više ploča, gostovali su u više zemalja, ali njihovo glavno područje djelovanja bila je ex-YU. Oni su u ex-YU postigli svoje najveće uspjehe, snimili su oko 60 ploča tako da je njihova glazba i danas može čuti u programima radio stanica.
Kao što je već rečeno, 1974. godine je došlo do razdvajanja starih prijatelja i oni su krenuli razdvojenim putevima. Posljednji put taj kvartet stao je na scenu 11.12.2006. godine, u zagrebačkoj Tvornici kulture, prilikom jubilarnog koncerta povodom 50 godina muzičke karijere Mire Ungara. Nastupili su: Krajač - Mali, Ružić - Muki, Sablić - Medicus i Miro Ungar, naravno. Otpjevali su naredne kompozicije: "Na našoj obali", "Buona sera", "Bembaša" i "Don Pasquale". Cijeli koncert je snimala HRT, ali taj snimak još nije prikazan.
Njihovi daljnji životni putevi su bili veoma različiti. Ivica Krajač, rođen 2. travnja 1938. godine, bio je uspješan u kazalištu i to kao režiser, ali i na polju klasične glazbe (opera). Branko Marušić, rođen 27. prosinca 1937. godine, posvetio se turizmu i bio je organizator jednog safarija. Željko Ružić, rođen 22. srpnja 1938. godine, radio je kasnije kao agent (posrednik) osiguranja. Saša Sablić, rođen 25. rujna 1944. godine, radio je poslije u zdravstvu. Miro Ungar, rođen 2. svibnja 1937. godine, i danas pjeva i izdaje nove snimke. Moram napomenuti da su svi članovi "Kvarteta 4M" bili uspješni studenti i da su pored glazbe imali solidna zanimanja. Oni su danas, svi osim Mire Ungara, penzioneri. Nakon toliko godina, može se reći, da su ti momci koji su pjevali u "Kvartetu 4M" ostavili neizbrisiv trag na polju zabavne glazbe u ex-YU. Posebno se moraju istaći Ivica Krajač i Miro Ungar jer su njih dvojica i izvan "Kvarteta 4M" djelovali na glazbenom polju.
Autor: Nadir Efendić
Izvor: barikada.com